Monday 8 September 2014

Pendidikan Khas Di Malaysia

Sejarah Pendidikan Khas

Pendidikan khas telah bermula di Malaysia sejak awal tahun 1920-an di kalangan sukarelawan yang membuka sekolah-sekolah untuk pelajar bermasalah atau kurang upaya penglihatan dan pendengaran.Di Malaysia,pendidikan khas formal bermula pada tahun 1948 dengan tertubuhnya Sekolah Rendah Pendidikan Khas Princess Elizabeth di Johor Bahru untuk kanak-kanak buta.Pada tahun 1954, Sekolah Persekutuan Kanak-Kanak Pekak di tubuhkan di Pulau Pinang untuk kanak-kanak pekak.

Program pemulihan ke atas pelajar “lembam” (lemah dalam menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira pada tahap umurnya) bermula pada tahun 1978. Manakala program untuk kanak-kanak ‘Bermasalah Pembelajaran’ baru bermula pada tahun 1988 apabila buat pertama kali Kementerian Pendidikan memulakan kelas perintis di Sekolah Kebangsaan Jalan Batu, Kuala Lumpur.Perkembangan pendidikan khas di Malaysia bertumpu kepada kumpulan kanak-kanak buta, pekak, dan bermasalah pembelajaran.

Peringkat Perkembangan Pendidikan Khas Di Malaysia

Peringkat Pertama (Awal 1947- Akhir 1947)

Pada peringkat permulaan, peranan utama dalam pendidikan khas dan pemulihan pelbagai kecacatan disumbangkan oleh institusi-institusi keluarga dan masyarakat terdiri daripada pertubuhan agama, etnik, ibu bapa dan badan sukarela bersifat tempatan dan antarabangsa.
Peringkat Kedua (1948- 1980)

Tahun 1948,memperlihatkan peranan dan penglibatan pihak kerajaan membuka dan menubuhkan beberapa sekolah khas seperti Sekolah Rendah Princess Elizabeth di Johor Bharu dan Sekolah Kanak- Kanak Pekak Persekutuan di Pulau Pinang (1954).
Peringkat Ketiga (1981- kini)

Pihak kerajaan merupakan penggerak utama dalam peringkat ketiga di mana perkhidmatan kemudahan fizikal, khidmat sokongan,peruntukan kewangan dan khidmat kepakaran disalurkan terus untuk pendidikan khas.



No comments:

Post a Comment