Pendidikan Islam pada
zaman Rasulullah SAW memperlihatkan tahap-tahap kemajuan, pemikiran yang
berubah sikap, pandangan hidup dan perlakuan manusia. Pendidikan tersebut
memperlihatkan satu garis pemisah antara natijah pendidikan Islam yang
berteraskan tauhid dengan pendidikan jahiliah arab yang berasaskan pemikiran
logik dan matlamat keduniaan semata-mata. Pendidikan yang berlangsung pada zaman
Rasulullah SAW adalah berkisar di sekitar pembentukan individu mukmin dalam
rangka pembentukan masyarakat Islam dan bukan seperti pemikiran pendidikan yang
berlangsung dalam falsafah pendidikan moden yang ada sekarang.
Ibn Khaldun
meriwayatkan sebelum kedatangan Islam penduduk Semananjung Tanah Arab adalah
buta huruf, hanya sebilangan kecil sahaja di antara mereka yang tahu membaca
dan menulis. Menurutnya orang yang belajar menulis di Hirah ialah Sufyan bin Umaiyyah
dan mempelajarinya dari Aslam bin Sidrah, Menurut sejarah orang yang
mula-mula mengajar menulis dan membaca sebagai satu mata pencarian di Tanah
Arab ialah seorang yang berasal dari Wadi al-Qura. Ia telah berusaha
memberi pelajaran kepada beberapa orang penduduk negeri itu. Semenjak dari itulah tersebarnya kemahiran tulis menulis dan membaca di
Semananjung Tanah Arab, bagaimanapun proses perkembangan tersebut berlaku
secara lambat, sehinggalah kedatangan Islam.
Kedatangan agama Islam
membawa perubahan besar terhadap bidang ilmu pengetahuan dan pendidikan
terutama mengenai pelajaran tulis menulis dan membaca. Situasi demikian
adalah menurut inspirasi al-Quran sebagai wahyu Allah yang mula-mula kepada
RasulNya. Perintah membaca seperti dalam wahyu pertama اقراء perintah
Allah supaya menulis dan membaca adalah untuk melepaskan diri mereka daripada
kongkongan kejahilan dan kemunduran dalam semua bentuk kehidupan.
Menerusi pembacaan atau pemilikan ilmu manusia dapat melibatkan diri dengan
pelbagai proses kemajuan dan kematangan seperti proses pengenalan (cognition)
ingatan (memory) pengamatan (perception) pengucapan (verbalization) pemikiran
(reasoning) daya kreatif (creatibity) dan sebagainya untuk mencapai kesempurnaan
dan kebahagiaan.
Pembacaan juga dapat
menyingkap tabir kejahilan, yang sentiasa menghalang manusia bagi mengenal
Tuhan yang sebenar. Dengan membaca manusia sudah didorong kepada rasa
ingin tahu atau ingin memahami hakikat kejadian yang sebenar. Berkeyakinan terhadap Tuhan yang Maha Esa Pencipta Alam, dapat mengenali dan
menginsafi diri sendiri. Menerusi pembacaan atau berilmu merupakan alat
yang unik bagi mencapai tahap iman yang sebenar yang boleh mendorong kepada
melaksanakan tanggungjawab untuk mencapai kebahagian hakiki di dunia dan di
akhirat.
Bagi menyelaras dan memantapkan penyebaran Islam yang berasaskan aqidah, syariah dan akhlak Rasulullah SAW dipertanggungjawab untuk menyampaikan ilmu pengetahuan dan pendidikan Islam kepada umatnya. Baginda bertanggungjawab menyampaikan ilmu pengetahuan dan pendidikan Islam kepada umatnya. Sebagai langkah pertama baginda memperkenalkan pembacaan al-Quran dan asas-asas di samping pelajaran tulis menulis dan membaca sebagai alat utama bagi mencapai ilmu pengetahuan. Al-Quran sebagai sumber pertama dikuatkan lagi dengan penafsiran yang dilakukan sendiri oleh baginda Rasulullah SAW yang berupa percakapan, perbuatan dan pengakuan.
Bagi menyelaras dan memantapkan penyebaran Islam yang berasaskan aqidah, syariah dan akhlak Rasulullah SAW dipertanggungjawab untuk menyampaikan ilmu pengetahuan dan pendidikan Islam kepada umatnya. Baginda bertanggungjawab menyampaikan ilmu pengetahuan dan pendidikan Islam kepada umatnya. Sebagai langkah pertama baginda memperkenalkan pembacaan al-Quran dan asas-asas di samping pelajaran tulis menulis dan membaca sebagai alat utama bagi mencapai ilmu pengetahuan. Al-Quran sebagai sumber pertama dikuatkan lagi dengan penafsiran yang dilakukan sendiri oleh baginda Rasulullah SAW yang berupa percakapan, perbuatan dan pengakuan.
Tahap pendidikan di
peringkat awal kebangkitan berlaku semasa di Mekah bermula dengan pengajaran
al-Quran khusus kepada kaum keluarga baginda. Hasil daripada usaha ini
Khadijah binti Khuwailid, Ali bin Abi Talib dan Zaid bin Harithah telah memeluk
agama Islam dan meyakini ketauhidan Allah. Di kalangan sahabat baginda yang
menerima terus pengajaran daripada baginda Rasulullah SAW ialah Saidina Abu
Bakar al-Siddiq. Melalui perantaraan Abu Bakar, Islam mula berkembang
dengan penerimaan aqidah tauhid oleh Uthman bin Affan, Zubair bin al-Awwam,
saad bin Abi Waqqas, Abdul Rahman bin Auf, Talhah bin Ubaidullah, Abu Ubaidah
bin Jarrah, Arqam bin Abi al-Arqam, Fatimah binti al-Khattab, Said bin Zaid
al-Adawi dan lain-lain. Pertambahan penganut Islam telah mewujudkan suatu
bentuk pendidikan yang mula tersusun. Rumah baginda menjadi pusat
pendidikan pertama dan selepas itu rumah Arqam bin Abi Arqam. Rasulullah
menyampaikan setiap wahyu yang diterimanya kepada para sahabat dan kaum
muslimin tanpa disembunyikan, seperti firman Allah SWT;.
“Wahai rasul, sampaikanlah apa-apa yang
telah diturunkan oleh Allah kepada engkau daripada Tuhan engkau, kiranya engkau
tidak melakukan demikian, maka tidaklah engkau menyampaikan risalahNya”.
( al-Maidah
:67)
Strategi pembelajaran
yang dilakukan ketika itu dengan mendengar kuliah daripada Rasulullah SAW sendiri secara talaqqi dan musyafahah. Pembelajaran berlaku secara
hafazan iatu menghafaz ayat-ayat al-Quran yang dibacakan dan melalui tunjuk cara. Seterusnya baginda menyuruh umat Islam atau para sahabat mempraktik, mengamal
dan menghayati isi pelajaran tersebut. Sebagai seorang rasul dan guru telah
mendidik, melatih dan memandu pengikut-pengikutnya dengan penuh mesra dan
perasaan kasih sayang. Beliau mendidik dan memandu mereka bukan sahaja
dari segi pengetahuan (kognitif) malah dari segi sikap, peribadi dan
tingkahlaku dengan memperlihatkan contoh-contoh dan tauladan yang dilakukannya
sendiri.
Selepas turun surah
al-Hijr (rujuk ayat 94);
Ayat tersebut
memerintahkan Rasulullah SAW menyebarkan Islam secara terang-terangan, bermula
dari sini pendidikan Islam dilakukan secara umum kepada seluruh lapisan
masyarakat. Pusat pendidikan Islam terbuka luas meliputi lorong-lorong,
pasar, kawasan perumahan dan di sekitar Kaabah. Kurikulum pendidikan pada
tahap ini lebih tertumpu kepada pembentukan aqidah tauhid, kerana itu isi
pelajaran yang disampai oleh baginda tertumpu kepada penolakan adat istidat,
kepercayaan dan cara beribadat kaum jahiliah yang mensyirikkan Allah SWT. Pada tahap ini juga perkembangan pendidikan Islam tersebar ke Habsyah, Jaafar
bin Abi talib menerangkan kepada Raja Habsyah iaitu Najasyi berkaitan dengan
Islam dan membaca al-Quran di hadapannya.
No comments:
Post a Comment